Zoals gebruikelijk geeft Puree haar visie op de kwartaalrapportages van de gemeente en Ferm Werk. Ook in dit advies blijven we aandacht vragen voor mensen met een flinke afstand tot de arbeidsmarkt. Verder maken we ons sterk dat Bodegraven-Reeuwijk meer initiatief toont voor het experiment Regelluwe Bijstand. Het vorige kabinet heeft experimenten niet toegestaan, maar moet je als gemeente altijd aan de leiband van de Rijksoverheid lopen? Over de Eigen Kracht oplossingen gaan we binnenkort in gesprek met het Sociaal Team. Het volledige advies staat hier.

In onze reactie op deze kwartaalrapportage gaan we in op het stijgend aantal uitkeringsgerechtigden en het uitblijven van beschut werk. Over beide onderwerpen maken we ons druk. We vinden dat Ferm Werk meer moet doen om mensen aan het werk te krijgen én dat de gemeente daar meer geld in moet investeren. Dat het beschut werk uitblijft omdat het teveel kost vinden we ronduit onjuist. In een inclusieve samenleving hebben mensen met een arbeidsbeperking ook recht op een regulier inkomen uit arbeid. Ons volledige advies vind je hier.

De gemeente heeft met een aanpassing van de participatieverordening een stap gezet naar beschut werk voor mensen met een arbeidsbeperking. Daar zijn we blij mee. Maar het moet zich in de praktijk nog bewijzen. De weg naar beschut werk via indicatie, aanmelding, registratie via UWV en FW blijkt ingewikkeld. We roepen de mensen die het aangaat op zich bij ons te melden als dat niet lukt. Uiteraard gaan we vertrouwelijk om met de informatie die u ons verstrekt. U kunt het advies dat we aan de gemeente hebben gestuurd hier lezen.

Puree heeft bij de wethouder met succes het probleem rond de bereikbaarheid van Ferm Werk aan de orde gesteld. Ferm Werk ligt aan de oostrand van Woerden. Dat is voor veel uitkeringsgerechtigden moeilijk bereikbaar en ook kostbaar door de niet te declareren reiskosten. We zijn verheugd met de toezegging van de wethouder over uitbreiding van het spreekuur. Eerst nog in het Evertshuis, later ook in de andere kernen van de gemeente.

Lees hier de reactie op het advies van Puree.

Ferm Werk is voor mensen uit onze gemeente niet makkelijk bereikbaar. Openbaar vervoer is, zeker van uit Reeuwijk, omslachtig en duur.

Puree bepleit dan ook dat Ferm Werk naar de mensen toe gaat. Bijvoorbeeld via een lokaal spreekuur in de huizen van alles. Of eventueel bij de mensen thuis op bezoek gaat. Het advies kunt u hier vinden.

Op verzoek van de gemeente heeft Puree gekeken naar de derde kwartaalrapportage sociaal domein. We constateren dat het aantal mensen met een uitkering nog steeds stijgt ondanks het feit dat ook veel mensen uitstromen uit de bijstand. We vragen aandacht voor garantiebanen en voor beschut werk voor mensen die geen kans maken op een reguliere betaalde baan.

Lees ons volledige advies hier.

Aan de commissie Samenleving van 17 november 2016 worden de wijzigingen in de verordeningen voorgelegd zoals Ferm Werk die voorstelt. De agenda en alle stukken voor de vergadering kun je vinden op: http://bodegraven-reeuwijk.notudoc.nl/cgi-bin/agenda.cgi/action=view/id=48665

Stichting Puree heeft een advies uitgebracht over deze wijzigingen. Het advies kun je hier lezen. De verordeningen zijn belangrijk omdat ze de aanpak en werkwijze van Ferm Werk beschrijven. Heeft u ervaringen met Ferm Werk die u met ons wilt delen? Graag! Uw informatie wordt vertrouwelijk behandeld.

Ferm Werk heeft nog geen beleid ontwikkeld voor het probleem dat optreedt als er sprake is van schommelingen in het inkomen uit arbeid rond de bijstandsnorm. Veel bijstandsgerechtigden zijn hiervan de dupe. Dat hoort niet in een tijd dat tijdelijke contracten en flexibele arbeid eerder regel dan uitzondering zijn.

Puree heeft in augustus 2016 daarom aan Ferm Werk gevraagd om hiervoor alsnog een oplossing te bieden en heeft daarvoor suggesties aangedragen. Zo hebben wij voorgesteld om in overleg met de cliënt bij wisselende inkomsten een vast maandinkomen vast te stellen en steeds na drie maanden een herberekening van zijn inkomsten te maken. En als een cliënt slechts voor korte tijd een baan heeft, zou zijn recht op een uitkering zonder veel administratieve vertraging daarna weer moeten herleven.
Ferm Werk heeft aangegeven op korte termijn naar een oplossing te zoeken.

Op 7 september organiseert de gemeenteraad een hoorzitting over de veranderingen in het sociaal domein. Stichting Puree zal daarbij zijn en heeft via een advies dat u hier kunt lezen haar inbreng al aangeboden. Samengevat vinden we dat deze evaluatie eigenlijk geen evaluatie is. Het zijn vooral wensen en voornemens. Natuurlijk belangrijk, maar de vraag of we als Bodegraven-Reeuwijk in het sociaal domein er nu beter voorstaan dan een jaar geleden wordt niet gegeven. Voor het gebied werk en inkomen valt er nog veel te doen. Doorlooptijden van aanvragen verkorten, meer begrip over en weer tussen Ferm Werk en cliënten, betere overdracht tussen consulenten, niet steeds je hoeven te verdedigen als cliënt. Niemand vraagt voor zijn of haar lol een uitkering aan!

U kunt als uitkeringsgerechtigde natuurlijk ook bij deze openbare hoorzitting aanwezig zijn. U kunt daar ook uw verhaal vertellen. Als u daar hulp bij wilt, horen we het graag. Neem dan contact met mij op via Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel 06-83998239.

Steeds vaker komt het voor dat mensen een flexibel arbeidscontract hebben. Daarbij schommelt het inkomen meestal. In sommige gevallen zodanig dat het inkomen onder de bijstandsnorm kan dalen waardoor een recht op bijstand ontstaat. De huidige werkwijze van Ferm Werk houdt naar onze mening onvoldoende rekening met deze inkomensschommelingen. We hebben de wethouder gevraagd daar passende oplossingen voor te vinden. U kunt ons advies hier nalezen.

Ferm Werk heeft eind 2015 een klanttevredenheidsonderzoek gedaan onder haar cliënten. De resultaten daarvan vindt u hier. Wij hebben als Puree daar ons advies aan toegevoegd. Dat advies is gebaseerd op ervaringen van cliënten, of signalen die ons via het maatschappelijk werk (Kwadraad) en de hulp bij thuisadministratie (Vota) bereiken. Wij stellen uw ervaringen op bijstandsgebied of met armoede regelingen zeer op prijs. Wilt u die met ons delen? Graag! Uw informatie wordt altijd vertrouwelijk behandeld.

Puree heeft met belangstelling kennis genomen van de eerste kwartaalrapportage van dit jaar. Er vallen verschillende zaken op. Ons advies kunt u hier vinden.

De gemeente bespreekt de kwartaalcijfers van het laatste kwartaal 2015 in de commissie Samenleving op 24 maart. Puree heeft daar opmerkingen over gemaakt in een advies aan de gemeente dat u hier kunt lezen.

De gemeente Bodegraven-Reeuwijk lanceert een nieuwe aanpak van schulden. Het college van B&W doet mee aan het Nationaal Initiatief Herstructurering Schulden (NIHS) dat tot doel heeft mensen te helpen die kampen met problematische schulden. Volgens gegevens van onder andere het Nibud loopt 1 op de 10 huishoudens het risico op het ontstaan van problematische schulden. Voor onze gemeente houdt dat in dat ongeveer 1200 gezinnen dit risico lopen en daardoor worden belemmerd om actief mee te doen in de samenleving. Het NIHS wil mensen helpen door schuld, onder voorwaarden, over te nemen en mensen daarmee weer meer ruimte te bieden om regie op hun leven te krijgen. Stichting Puree heeft samen met Vota een advies opgesteld naar aanleiding van dit plan. Het raadsvoorstel NIHS wordt 29 oktober 2015 besproken in de commissie Samenleving. Daarbij wordt ook ons advies betrokken. Het advies kunt u hier vinden.

Gisteravond 13 mei 2015 is het armoedebeleid besproken in de commissie Samenleving. Onze twee adviezen zijn meegenomen in de bespreking. Wie het nog een keer wil bekijken: http://bodegraven-reeuwijk.notubiz.nl/vergadering/179899/commissie+Samenleving+13-05-2015.

Er is, ook naar aanleiding van het advies van de CR Ferm Werk wat we als Puree hebben onderschreven en doorgestuurd, aandacht geweest voor kinderen uit minimagezinnen. De bestaande kindregeling wordt geschrapt en de declaratieregeling Ferm Werk is voor B-R niet van toepassing. Voor kinderen zal waarschijnlijk het nieuwe noodfonds van toepassing worden. Dit noodfonds zal worden beheerd door het Sociaal Team. Dat zal dus het loket worden waar minimagezinnen een beroep kunnen doen op bijstand voor bijzondere uitgaven voor kinderen.

We zullen het als Puree goed blijven volgen en vragen minima hun ervaringen met ons te delen.Uiteraard gaan we vertrouwelijk om met de informatie die ons wordt gegeven.

Ferm Werk stelt voor in de zogenaamde ‘Declaratieregeling 2015’ de bijdragen voor schoolgaande kinderen uit gezinnen met een minimum inkomen te schrappen. Ook in het nu voorliggende armoedebeleid van de gemeente B-R zelf worden de kind-regelingen geschrapt. Hiermee verslechtert in Bodegraven-Reeuwijk de situatie voor kinderen uit gezinnen met een minimum inkomen, en honoreert zij niet het landelijke beleid juist die kinderen te ondersteunen. Verder is dit een eerste duidelijk voorbeeld van ongelijke behandeling van inwoners die onder de GR Ferm Werk vallen.
Stichting Puree vraagt aan de wethouder alles in het werk te stellen de verschillen tussen inwoners binnen de GR zo klein mogelijk te houden en de kind regelingen voorlopig in stand te houden. Lees het volledige advies hier.

Armoede is nog steeds aan de orde van de dag. De welvaart raakt meer en meer ongelijk verdeeld. Flexibilisering van de arbeid, een terugtredende overheid en stijgende kosten maken dat meer en meer gezinnen de eindjes niet meer aan elkaar kunnen knopen. Ook in Bodegraven-Reeuwijk leven ruim 900 gezinnen (7%) op of onder de armoedegrens. Vaak zijn ook kinderen het slachtoffer van armoede. Stichting Puree vindt het belangrijk dat dit onderwerp nu ook op de lokale politieke agenda staat. Ons advies aan de gemeente leest u hier.

Wilt u reageren op ons advies of uw persoonlijke ervaringen met ons delen? Graag! Uw informatie wordt uiteraard vertrouwelijk behandeld.

Naar aanleiding van het actieplan Armoede hebben Puree en Vota gezamenlijk ingesproken op de raadsvergadering van 14 januari 2015. De tekst van onze inbreng vindt u hier. De raad reageerde betrokken en stelde verschillende vragen. Er komt een verslag beschikbaar. Wie eerder wil zien wat er besproken is, kijk dan hier op de website van de gemeente.

Als u wilt reageren, graag. Dat kan telefonisch naar onze contactpersonen of via het contactformulier op onze website. Uw informatie wordt uiteraard vertrouwelijk behandeld.

Puree vraagt aan de gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk om de verordeningen van Ferm Werk na een jaar te evalueren. Wij zijn van mening dat deze harde spelregels weinig bijdragen aan de belangen van bijstandsgerechtigden en mensen met een arbeidsbeperking. Lees ons advies aan de gemeenteraad hier.

Wilt u reageren? Graag, zie daarvoor onze contactpagina. Uw informatie wordt altijd vertrouwelijk behandeld.

De Stichting Puree heeft zich in de afgelopen maanden gebogen over het sociaal beleid van onze gemeente. Onderdeel daarvan is de werkwijze van Ferm Werk zoals die is vastgelegd in negen verordeningen. Bij elkaar vormen deze verordeningen de spelregels die gelden voor cliënten van Ferm Werk. Ons advies op de verordeningen lees je hier. Behalve Puree heeft ook FNV lokaal zich gebogen over de verordeningen. De gemeenteraad van Woerden heeft ingestemd met een motie van D66 en Progressief Woerden over verhoging van de premie bij arbeidsinschakeling. Het college van Woerden heeft haar raad een raadsinformatiebrief gestuurd over signalen van onvrede over Ferm Werk. Al deze stukken hebben we verwerkt en waar mogelijk overgenomen in ons advies.

Wij zijn als Puree erg benieuwd hoe het in de praktijk gaat bij Ferm Werk. Ervaringen zijn van harte welkom. Uiteraard wordt alle informatie strikt vertrouwelijk behandeld.

Op 6 november zal de commissie Samenleving praten over de Verordeningen voor de Participatiewet en de wet maatregelen WWB. Zeg maar de spelregels waarmee Ferm Werk de uitvoering rond werk en inkomen de komende jaren gaat regelen. Wij willen duidelijke spelregels waaruit rechten en plichten zowel voor cliënten als voor Ferm Werk helder zijn. Zorgvuldigheid in de omgang met cliënten staat voor ons voorop. Stichting Puree heeft daarover een advies geschreven dat u hier kunt lezen.

Vanaf 1 januari 2015 krijgt de gemeente, met de decentralisaties Jeugdzorg, Participatie, AWBZ/WMO, de verantwoordelijkheid voor bijna alle ondersteuning aan inwoners die het alleen niet redden op het gebied van werk, inkomen, zorg, welzijn, opvoeding en jeugdhulp. Puree heeft op verzoek van de gemeente een voorlopig advies uitgebracht over het Sociaal Beleidsplan van de gemeente. In de openbare vergadering van de commissie Samenleving op 23 september zullen we ons advies toelichten. Het volledige advies vindt u hier.

Stichting Puree is als adviesraad WWB door het college van B&W Bodegraven-Reeuwijk gevraagd advies te geven op het concept beleidsplan Sociaal Domein 2015-2018. Het beleidsplan omvat de plannen van de gemeente die te maken hebben met de veranderingen in het sociaal domein op het gebied van werk & inkomen, zorg, welzijn, opvoeding en jeugdhulp. De Stichting Puree richt zich van uit haar doelstelling met haar advies op het onderdeel Werk en Inkomen.

We willen graag een advies opstellen in samenwerking met de inwoners van Bodegraven-Reeuwijk die aangewezen zijn op ondersteuning op het gebied van Werk en Inkomen. Mensen die een (bijzondere) bijstandsuitkering ontvangen of gebruik maken van andere inkomens ondersteunende maatregelen van de gemeente. Ook mensen die in een re-integratietraject zitten of mensen met een beperking die gebruik maken van de voorzieningen van Ferm Werk willen we graag vragen om met ons mee te denken.

Op 18 augustus heeft de Stichting over het advies een eerste vergadering. 29 september bieden we het advies aan bij het college van B&W. Wie met ons wil mee denken vragen we nadrukkelijk te reageren op ons mailadres: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Uiteraard wordt al uw informatie vertrouwelijk behandeld en wordt persoonlijke informatie niet gedeeld met anderen.

Met vriendelijke groet,

Jan Bouwens (vz Stichting Puree)

Op 19 juni as. gaat de gemeenteraad van Bodegraven-Reeuwijk besluiten over de Kadernota Het nieuwe Werkbedrijf (HNW). HNW is de opvolger de huidige Sluisgroep in Woerden, beter bekend als de Sociale Werkvoorziening De Sluis. Er gaat veel veranderen. Niet alleen voor de mensen die nu bij De Sluis werken, maar vooral voor mensen die een bijstandsuitkering ontvangen en straks via HNW weer aan het werk moeten zien te komen. Eerder hebben we al een advies uitgebracht aan de commissie Samenleving. Daarin hebben we bepleit de medewerkers van de Sluisgroep meer te betrekken bij de veranderingen. In dit advies gaan we nader in op de risico’s van verdringing en de rol van de gemeenteraad.

28 mei heeft de commissie Samenleving gediscussieerd over de kadernota Het Nieuwe Werkbedrijf. Het Nieuwe Werkbedrijf (HNW) is een samenwerking van de Sluisgroep in Woerden en de gemeenten Woerden, Oudewater, Montfoort en Bodegraven-Reeuwijk. Ongeveer 80 inwoners uit Bodegraven-Reeuwijk vinden daar een beschutte werkplek. HNW zal ook de plek worden waarlangs mensen met een uitkering weer aan het werk geholpen gaan worden. Stichting Puree heeft een advies opgesteld over deze ontwikkeling en dat in de commissie kort toegelicht. Kort gezegd komt het advies er op neer dat de werknemers en uitkeringsgerechtigden meer en beter betrokken moeten worden bij de veranderingen.

Lees meer...