Vanaf 2015 zijn jongeren die een arbeidsbeperking hebben, maar nog wel over enige arbeidscapaciteit beschikken, aangewezen op de Participatiewet. Tussen de Wajong en de Participatiewet zitten belangrijke verschillen. De verschillen in uitvoering en wetgeving leveren heel verschillende uitkomsten op. Voor de betreffende cliƫnten is het niet altijd overzichtelijk. Er zijn vele wijzingen in de Wajong-wet en nu is er dan ook nog de Participatiewet.

Het is allemaal heel ingewikkeld, vooral als er sprake is van meerdere gezinsleden met een beperking, waarvan een deel in de Wajong zit en een deel in de Participatiewet. In de huidige Participatiewet kan een werknemer die met een Loonkosten Subsidie aan het werk is, aanspraak maken op een jobcoach. Dat is zelfs een wettelijk recht!

Helaas wordt jobcoaching onvoldoende door Ferm Werk verstrekt. Het zit hem dus niet in het feit dat er aanspraak op ondersteuning kan worden gemaakt, maar vooral in de financiƫn of competenties van de Gemeente om voldoende ondersteuning toe te kennen. Wij geven als Puree de Gemeente in overweging bij de toekenning van een jobcoach de systematiek van UWV toe te passen voor een urentoekenning. Niet iedereen heeft een gekwalificeerde jobcoach nodig. Ook andere vormen van begeleiding kunnen adequaat zijn. Maatwerk is hier het sleutelwoord, maar daar zit ook meteen de zorg van Puree. De jobcoach is een professional met een bijbehorende opleiding, toezicht en nalevingssystematiek van beroepsregels. Op deze manier worden wellicht de belangen van deze doelgroep nog beter beschermd.